Ćwiczenia słuchowe dla dzieci młodszych


ĆWICZENIA SŁUCHOWE DLA DZIECI MŁODSZYCH 3-4 LATA:

  1. Ćwiczenie pt. „Co słyszę?”
  2. Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i chwyta odgłosy z sąsiedztwa i ulicy. Jest to tzw. wsłuchiwanie się w ciszę, bo żadnych dźwięków celowo nie wytwarzamy. Po chwili ciszy rozmawiamy z dzieckiem o odgłosach, które słyszało. Możemy spróbować je naśladować.
  3. Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków najpierw z pomocą wzroku, potem tylko słuchowo (mówimy: zamknij oczy, lub odwróć się i posłuchaj). Wytwarzamy różne dźwięki, np.: uderzamy łyżeczką w szklankę, stół, garnek itp. I prosimy dziecko by rozpoznało dane uderzenie.
  4. Toczymy po podłodze, np. piłkę, kasztan, lub kamyk i prosimy by dziecko powiedziało co się w danej chwili turla (najpierw pod kontrolą wzroku, później bez)
  5. Rozpoznawanie słuchowe różnych rzeczy zamkniętych w pudełku, puszce, którym potrząsamy.
  6. „Co puknęło, co się przesunęło?”
  7. Uderzamy klockami o siebie, łyżeczkami, garnuszkami, odbijamy gumową piłkę o podłogę, klaszczemy, drzemy papier, lejemy wodę, przesuwamy coś po stole, drapiemy po szkle, papierze, stole, lub wypuszczamy powietrze z balonika itp. i prosimy dziecko by powiedziało co aktualnie słyszy.
  8. Rozpoznawanie głosu, szmeru i źródła dźwięku, miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo – mało), głośności (głośno – cicho).
  9. Zabawa w „ciepło – zimno’
  10. Szukanie źródła dźwięku – ukrytego tykająceg zegarka, grającego radia, dzwoniącego budzika; stukanie do drzwi (których).
  11. Różnicowanie i naśladowanie odgłosów zwierząt: kot, pies, krowa, kura, kogut, kaczka, gęsi, świnka, itp.
  12. „Kto mówi?”10. Rozpoznawanie poszczególnych domowników, dzieci po wydawanym odgłosie. Wybrana osoba „zmienia” głos i naśladuje, np. głos kury, żaby, bociana. Dziecko odgaduje , kto wydaje głos i czyj naśladuje. Później zamieniamy się rolami.
  13. Rozpoznawanie osób po głosie. Dziecko ma zawiązane oczy i słucha, kto z domowników, kolegów itp. wypowiada zdanie lub wyraz. Gdy odgadnie zdobywa punkt. Później zamieniamy się z dzieckiem rolami. Liczymy punkty i sprawdzamy kto wygrał.

 

Wszystkie powyższe ćwiczenia należy prowadzić z dzieckiem w formie zabawy, zamieniając się z nim rolami. Początkowo zabawy te nie powinny trwać zbyt długo, ale z czasem powinniśmy dążyć do tego by wyrabiać umiejętność coraz dłuższej koncentracji na zadaniu naszego dziecka. Ćwiczenia z dzieckiem należy prowadzić konsekwentnie i systematycznie by uzyskać oczekiwany efekt.     

Te i wiele podobnych zabaw należy prowadzić z dzieckiem w celu doskonalenia jego reakcji słuchowych, uczenia go uważnego słuchania, a także w celu wydłużania koncentracji uwagi i umiejętności skupiania jej na dłuższą chwilę na jakimś zadaniu.

Opracowała: Ewa Górska-Derkacz