Ćwiczenia oddechowe i połykania śliny


 ĆWICZENIA ODDECHOWE

Podczas ćwiczeń oddechowych obowiązuje zasada:

-WDECH wykonujmy przez NOS, a WYDECH przez USTA.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:

-dmuchanie na lekkie przedmioty, np.: watę, piórka, bibułkę,

-puszczanie baniek mydlanych,

-dmuchanie na zawieszone na nitce krążki lub kulki waty,

-„burza w szklance wody”- dmuchanie przez słomkę do wody z płynem tak by powstały bańki, (UWAGA!!! przy tym ćwiczeniu należy zwracać uwagę na to by słomka była włożona do buzi centralnie, po środku, a nie z boku),

-dmuchanie na statki z papieru pływające w misce wody,

Należy pamiętać by wszelkie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem w formie zabawy.

 

ĆWICZENIA  POŁYKANIA ŚLINY

Prawidłowe połykanie, tzn. z językiem ułożonym przy podniebieniu twardym jest jednym z warunków prawidłowej pionizacji języka i prawidłowej artykulacji wielu głosek.

ETAPY ĆWICZENIA  POŁYKANIA ŚLINY:

    1. Zbierz trochę śliny w buzi,
    2. Unieś język do „sufitu” (podniebienia twardego),
    3. Zamknij zęby, uśmiechnij się do mnie tak by było widać ząbki,
    4. Połknij ślinę, ale pamiętaj by język był cały czas na górze.Podobne zasady obowiązują podczas ćwiczeń w połykaniu wody, czy innych płynów.

 

Podczas połykania kontrolujemy czy poruszyła się krtań, możemy także lekko przytrzymywać wargi dziecka. Kiedy podczas połykania wargi zamkną się choćby na chwilę, oznacza to że dziecko połknęło ślinę układając język na dnie jamy ustnej (lub wsunęło go między zęby). W takim wypadku czynność należy powtórzyć. Ćwiczenie to należy wykonywać wielokrotnie i codziennie, dopóki język dziecka nie osiągnie automatyzacji podczas wykonywania tej czynności.

 

Opracowała: Ewa Górska-Derkacz